2011. május 14., szombat

Védd a bőröd!

Kicsit más téma, de mindenképp szerettem volna pár sort írni a napozásról. Mielőtt átugranátok ezt a bejegyzést, szeretném leszögezni, hogy nem arról akarok okoskodni, hogy ne menjetek a napra (pont napozás közben jutott eszembe, hogy írjak erről), hanem csak 1-2 tanácsot adnék, illetve egy étrendkiegészítőt szeretnék a figyelmetekbe ajánlani.
Kicsit hosszabb elmefuttatás lesz, de remélem azért hasznosnak találjátok majd.





Biztos vagyok benne, hogy már mindegyikőtök kívülről fújja azt, hogy a napozás káros, hogy 11 és 3 óra között ne menjünk a napra, és hogy legalább 30as naptejet használjunk még akkor is, ha csak leugrunk a sarki közértbe. Nem akarok elsiklani ezek felet, mert igenis fontos, hogy figyeljünk magunkra, és a hosszú telek utána ne az első alkalommal akarjunk csoki barnára sülni.
Talán az NLC-n olvastam egy bőrgyógyász tanácsát, hogy a legelső alkalommal ne legyünk a napon 10 percnél tovább. Ki tartja ezt be? Igen, én sem. Nem olyan egyszerű, mikor az ember a szürkeség, a hideg után végre egy kis feltöltődésre vágyik és kifekszik a tavaszi napsütésbe. Pedig már azok a sugarak is károsak.


Én egyébként nem vagyok besorolható azokba a kategóriákba, amiket felállítanak, hogy szőke haj = világos bőr, vagy sötét haj = sötét bőr, nekem sötét a hajam és világos a bőröm, 10 perc alatt le tudok égni. Sajnos nem is egyszer történt már meg. Gondolom köztetek is van olyan, aki napokig nem tudott rendesen aludni, mert nem volt egy olyan pozíció sem, amiben ne fájt volna valamelyik testrészén az égett bőr.
Nem, nem tartom be a rövid, hozzászoktató napozási időt és bevallom általában a legkárosabb déli napsütésbe fekszek ki. Miért? Mert akkor van időm, vagy akkorra beszültük meg, hogy kimegyünk a strandra, vagy mert szeretem érezni, hogy fog a nap (persze az ebből következő fájdalmakat már kevésbé) és még sorolhatnám a kifogásokat. Valahogy mindig a jó dolgok a károsak. :)

A lényeg az, hogy azt már megtanultam, hogy naptej nélkül tényleg nem fekszem ki, először 30assal kenem magam, az orromra 50eset kenek, mert az állandóan vörösre ég, már 5 perc is elég neki, és szörnyű napokig úgy ébredni, hogy világít az orrom. :) Utána persze jöhet a 20as, de 15ös alá sosem megyek. Voltak olyan nyarak, mikor 6osat használtam, mert abban olyan plusz barnító volt, ami a magasabb faktorszámúakban nem, de nem éri meg az, hogy pár nap múlva lehámlik a bőröm és kezdhetem előröl az egészet.



Ennyit a kívülről való védekezésről, biztos lenne még pár dolog, ami fontos, de én most inkább a belső védekezés egy módját szeretném megmutatni.
Nyáron még fontosabb, hogy igyunk. Sajnos ebből is rossz példa vagyok, ugyanis nekem kényszer az ivás. Egy bő 10 éve szinte alig iszok, van olyan nap, hogy 1 liter vizet sem juttatok be, bár az ételekkel talán jut annyi folyadék a szervezetembe. Egyszerűen nem tudok inni, ha nem vagyok szomjas. Márpedig nem sokszor vagyok az. Ugye mindenhol halljuk azt, hogy napi 8 pohár víz szükséges, vagy 2-2,5 liter, mások a kilogramm szerint határozzák meg, hogy mennyi folyadék kellene, de a National Geography egyik számában azt írták, hogy akkor igyunk, ha szomjasak vagyunk, ennyire egyszerű. Most akkor kinek higgyek? Mindenesetre az biztos, hogy fontos a víz a szervezetnek, ezen megpróbálok én is változtatni, hogy többet igyak, ezt az egyet megfogadom. 


A másik, és amiért az egész bejegyzés elindult pedig egy étrendkiegészítő. Talán van köztetek aki már ismeri, azt hiszem, hogy 4 éve kezdtem el szedni, rendszerint tavasz vége felé, a Pharma Nordtól a Biokarotin + E tablettát (nem, nem fizetett hirdetés :) ).
Amit írnak róla:
A Bio-Karotin + E 4,5 mg felszívódásra kész béta-karotint tartalmaz kapszulánként, ami kb. megegyezik 2 nagy sárgarépában található béta-karotin mennyiségével. A béta-karotin a szervezet igénye szerint részben A-vitaminná alakul át, részben elraktározódik a bőrben. A béta-karotin E-vitaminnal kombinálva erélyes antioxidáns, semlegesíti a szervezetben keletkezett káros szabadgyököket. Hatása hosszabb ideig tart mint az A-vitaminé.
Ez pedig arra jó, hogy a bőrbe felszívódva védi azt a Nap káros sugaraitól, és könnyebben is barnul az ember. Persze, aki maradna inkább a természetes dolgoknál, elrágcsálhat napi 2 répát, de a mai rohanó társadalomban szerintem már a legtöbben vagyunk annyira kényelmesek, hogy egyszerűbb bekapni reggelente 1-2 tablettát. Én is a lustábbak közé tartozom, de mégis teszek valamit a bőrömért.


Még maradt néhány szem tavalyról, azt kezdtem el szedni tavasszal, elutazás előtt 2 héttel fogyott el, és abban a két hétben nem is kaptam Budapesten, jó pár gyógyszertárat végig jártam pedig... Vagy mindenki akkor kapott észbe, mert akkor voltak azok a melegebb napok, vagy kivonták a forgalomból? Bár ezt kétlem. Viszont azt sem akartam elhinni, hogy 2011-ben nem tudtak nekem a gyógyszerészek olyan készítményt adni, amiben hasonló összetevők vannak. Így azt fogom csinálni, hogy kiírom az összetevőit, és megveszem itt külföldön a különböző vitaminokat, mert képzeljétek el, itt Amerikában van ugyan multivitamin, de mindenféle dolog külön-külön is megtalálható. Van vastabletta is, ami nekünk lányoknak ugye nagyon fontos, de ez egy más téma, de még fahéj tabletta is van!

Sosem volt erősségem az esszé írás, így nem is tudok hirtelen egy befejezést összeütni (páromtól kértem segítséget, azt a választ kaptam, hogy nem is kell befejezést írni :) ). Lezárásképpen annyit azért csak írnék, hogy a napozásban is fő a mértékletesség.
A bejegyzés megírása után, lemostam az arcom és ekkor vettem észre, hogy nem kentem be a mai napozáshoz jól a homlokom, ugyanis a hajvonalamnál eléggé piros a bőröm.
Tanuljatok a hibámból és tényleg alaposan kenjétek be magatokat! :)

Ti hogy napoztok? Bekenitek magatokat rendesen, vagy ahogy lesz úgy puffan, kifeküdtök amikor kedvetek van? Más vitaminokat szedtek nyáron, mint télen? Ismeritek a Biokarotint?

Képek a google-ről, infó pedig a Pharma Nord oldaláról.

4 megjegyzés:

  1. Bármilyen béta-karotin tabletta vagy kapszula jó szerintem, (mondjuk azt nyilván érdemes megnézni, hogy milyen koncentrációban van az adott készítményben). Én is sokáig ezt a fajtát használtam, most flp-set kaptam, de vettem már sima dm-es béta karotint is, az is nagyon jól szuperált.
    Nekem napallergiás, extra világos, nagyon könnyen leégő bőröm van, de tényleg ad a bőrnek egy kis sárgás árnyalatot és a napallergia is kevésbé jelentkezik.
    Naptejből a Nivea-t szeretem nagyon, illetve tavaly kipróbáltam az Ilcsi 20 faktoros naptejét, na ez arcra is nagyon bevált.

    (Ja és nálam az sem utolsó szempont, hogy a béta karotin nagyon jó a hajnak, körömnek, de még a szemnek is, a répát nyersen meg nem szeretem, szóval én is bekapkodom inkább reggelente! :)

    VálaszTörlés
  2. Ezt a kapszulát én is szedtem egy pár éve. Nekem is a Nivea a kedvencem, nagyon szeretem az illatát és nagyon sokféle változatban van, egy kb 20 faktorossal szoktam indítani, később meg a karotinos naptejükkel folytatom, amikor már van egy kis színem. Nemrég láttam a dm-ben hogy legújabban arcra is van külön Nivea naptej, akár mindennapi használatra.
    Próbáltam még La Roche Posayt is, annyival nem tudtott többet, mint amennyivel drágább volt.

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Én nem írnám le, hogy napozok, mert nem igazán követendő a példám. :) Egyébként gyógyszertárban dolgozom, és csak azt szeretném elmondani, hogy itthon is lehet kapni mindenféle vitamint, ásványi anyagot is külön külön, plusz a rengeteg étrendkiegészítő. Ami csak szem szájnak ingere.

    VálaszTörlés
  4. Bius, eszembe se jutott megmondom őszintén, hogy kifejezetten karotin után érdeklődjek, de jó, hogy a 3 gyógyszertár közül egyikben sem mondták, hogy van olyan...

    VálaszTörlés